Στις αρχές του 2013, οπότε θα είναι έτοιμο το ενιαίο διαλειτουργικό σύστημα διοδίων που θα εφαρμόζεται στους πέντε υπό κατασκευή σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους (“Δρόμοι Ανάπτυξης”) και στους υπόλοιπους νέους οδικούς άξονες της Ελλάδας, θα ...
τεθεί σε εφαρμογή το ευρωπαϊκό "e-pass".Ουσιαστικά πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα καταβολής διοδίων, αντίστοιχο αυτού που εφαρμόζεται από το 2002 στην Αττική Οδό (e-pass), το οποίο θα είναι ενιαίο για το σύνολο όχι μόνο των ελληνικών αλλά και των ευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόμων.Βάσει της κοινοτικής οδηγίας 2004/52, το διαλειτουργικό σύστημα θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ για τα φορτηγά οχήματα από τον Οκτώβρη του 2012 και για τα επιβατικά οχήματα από τον Οκτώβριο του 2014. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο όμως, η εφαρμογή του βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρά τεχνικά εμπόδια, όπως το είδος της τεχνολογίας που θα υιοθετηθεί από τα διαφορετικά κράτη – μέλη. Με άλλα λόγια, θα αργήσει ακόμη η εποχή, όπου ο κάτοχος Ι.Χ. με τον ίδιο ηλεκτρονικό πομποδέκτη θα μπορεί ταξιδεύει από την Αθήνα με προορισμό κάποια άλλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.Το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης πάντως, πίσω από την απόφαση για εφαρμογή του εν λόγω συστήματος σχετίζεται με την συρρίκνωση του κυκλοφοριακού όγκου, την σημαντική μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την ύπαρξη σημαντικών οικονομικών οφελών για τα κράτη-μέλη.Για παράδειγμα, στην Γερμανία, όπου εφαρμόζεται ένα προηγμένο δορυφορικό σύστημα διοδίων, μελέτες δείχνουν ότι το λειτουργικό κόστος του συγκεκριμένου συστήματος υποχωρεί διαρκώς και σήμερα αντιπροσωπεύει περίπου το 12% των συνολικών εσόδων από διόδια. Αλλά και στην Ελλάδα η δημιουργία ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία Οδό θα απαλλάξει το δημόσιο από την κοστοβόρα διαδικασία της κατασκευής σταθμών διοδίων.
Πώς θα ελέγχονται οι παραβάτες;
Βέβαια σπαζοκεφαλιά παραμένει ο τρόπος με τον οποίο θα ελέγχονται οι "τσαμπατζήδες", όσοι δηλαδή λόγω και της μη ύπαρξης φυσικών εμποδίων (μπαρών) ενθαρρύνονται για να αποφύγουν την καταβολή διοδίων. Μάλιστα, ακόμη και στην Ε.Ε. δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο με ποιόν τρόπο τιμωρείται π.χ. ένας αλλοδαπός οδηγός που εισέρχεται στον ελληνικό αυτοκινητόδρομο χωρίς να πληρώσει ηλεκτρονικό διόδιο και εγκαταλείπει την χώρα.Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, στελέχη του υπουργείου Υποδομών ανέφεραν ότι η μη πληρωμή διοδίου θα θεωρείται στο μέλλον με νομοθετική ρύθμιση φορολογικό παράπτωμα, επειδή ο παραβάτης δεν πληρώνει ΦΠΑ. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν νομικοί στην γνωστή οικονομική σελίδα Capital.gr, κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο.Όπως αναφέρουν, δεδομένου ότι η συντριπτική σχεδόν πλειονότητα των αυτοκινητοδρόμων έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτες, η μη πληρωμή διοδίων θα μπορούσε να επισύρει μόνον διοικητικές κυρώσεις.Κάνουν λόγο για νομική σοφιστεία, η οποία θα μπορούσε να παρομοιασθεί με την κλοπή από το περίπτερο μίας εφημερίδας, για την οποία ο κλέφτης πέραν των ποινικών κυρώσεων βρίσκεται αντιμέτωπος και με φορολογικές παραβάσεις, αφού επιχείρησε να μην πληρώσει ΦΠΑ!